Bijna 200 deelnemers met minimaal twee waardevolle contacten naar huis

Eerste SixHandshakes-event netwerkboost voor ondernemers

Eerste SixHandshakes-event netwerkboost voor ondernemers Presentator Rens de Jong leidt de bijeenkomsten van SixHandshakes

Datum: Hilversum 08 oktober 2015

Gisteren werd voor het eerst de bijeenkomst SixHandshakes gehouden, op het hoofdkantoor van ABN AMRO. SixHandshakes is een nieuw netwerkevenement onder leiding van RTL Z-presentator Rens de Jong. Voor ondernemers, door ondernemers. Het evenement biedt een interactieve dag, met sprekers, pitches, netwerkopdrachten, een talkshow en een borrel.

De avond bestond uit bijdragen op het podium van ondernemers als Michiel Drese (ABN), Ruud Koornstra (Tendris), Nico Schraag (Dynamicals), Richard Kemkers (Philips), Vincent Pieterson (RTL) en Remy Gieling (Sprout). Daarnaast mochten ondernemers ideeën pitchen op het podium en de ondernemers in de zaal vragen om advies en contacten uit hun netwerk. Met bijna 200 deelnemers en veel nieuwe samenwerkingen is de eerste bijeenkomst een groot succes ten noemen. Alle deelnemers gingen met tenminste twee waardevolle contacten terug naar huis.

Wouter Chömpff van Hamwells pitchte zijn e-Shower: een recycle douche die door water opnieuw te gebruiken maar liefst 90% bespaart. Binnen vijf minuten kreeg Wouter zendtijd van RTL Z om zijn idee te promoten en werd hij gekoppeld aan Neelie Smit Kroes en andere invloedrijke mensen in de politiek en bouwwereld, om zo zijn idee grootschalig te kunnen uitrollen.

Jits Krol van bedrijf Dutch Coffee pitchte zijn product Dutch Coffee. Dutch Coffee is een van origine Nederlands product dat driehonderd jaar geleden naar Indonesië werd gebracht. Dutch Coffee komt van een klassieke manier van koffie zetten die stamt uit de VOC-tijd, waarbij gebruik wordt gemaakt van ijswater in plaats van warm water. Jits wil deze koffie weer terugbrengen naar Nederland. Meteen werd Jits gekoppeld aan waardevolle connecties bij Jumbo, Lidl en Ahold. Daarnaast werd hij in contact gebracht met Heineken voor de marketing van zijn product en werd de link gelegd naar de eigenaar van het Spaanse warenhuis El Corte Ingles, om zo niet alleen Nederland maar ook het buitenland te veroveren.

Het evenement is een samenwerking tussen RTL Z en Six Handshakes bv en partner ABN AMRO.

Six Handshakes is een nieuw ondernemersevent van Rens de Jong in samenwerking met RTL Z en ABN AMRO. Dit nieuwe initiatief wil succesvolle Nederlandse ondernemers met elkaar verbinden en van Nederland de meest succesvolle netwerk-economie van de wereld maken. Six Handshakes gaat uit van de theorie dat alle mensen maximaal zes handdrukken van elkaar zijn verwijderd. De evenementen van Six Handshakes brengen ondernemers met elkaar in contact. Ook stellen de deelnemers hun eigen netwerk open voor elkaar. Op deze manier breiden zij in hele korte tijd hun eigen netwerk uit met nieuwe, relevante contacten, die hen vooruit kunnen helpen. Met Six Handshakes willen RTL Z en ABN AMRO de innovatieve kracht van startups combineren met de netwerken en executiekracht van grote bedrijven. ABN Amro is founding partner van dit event.

Over SixHandshakes

Six Handshakes is een nieuw ondernemersevent van Rens de Jong in samenwerking met RTL Z en ABN AMRO. Dit nieuwe initiatief wil succesvolle Nederlandse ondernemers met elkaar verbinden en van Nederland de meest succesvolle netwerk-economie van de wereld maken. Six Handshakes gaat uit van de theorie dat alle mensen maximaal zes handdrukken van elkaar zijn verwijderd. De evenementen van Six Handshakes brengen ondernemers met elkaar in contact. Ook stellen de deelnemers hun eigen netwerk open voor elkaar. Op deze manier breiden zij in hele korte tijd hun eigen netwerk uit met nieuwe, relevante contacten, die hen vooruit kunnen helpen. Met Six Handshakes willen RTL Z en ABN AMRO de innovatieve kracht van startups combineren met de netwerken en executiekracht van grote bedrijven. ABN Amro is founding partner van dit event.


6 tips om jouw online netwerk te vergroten

6 tips om jouw online netwerk te vergroten

Vroeger was je netwerk vooral wie je persoonlijk kende, mensen waar je een gunst of advies aan kon vragen. Maar sinds de opkomst van social media is ‘je netwerk’ meer dan dat. Naast het kennen van mensen, gaat het ook om bereik: hoeveel mensen kan jij bereiken met je boodschap of vraag?

Regelmatig vraag ik via Twitter advies. En je krijgt dan vaak betere antwoorden dan bijvoorbeeld via Google. Dus is ook voor SixHandshakers een relevante vraag: “hoe maak je je online netwerk groter?”



  1. Word een strateeg
    Denk strategisch na over wie je graag in jouw online netwerk wilt hebben (doelgroep) en wat je ermee wilt bereiken (doelstelling). Dit geeft je focus in de rest van je online acties.
  2. Wees interessant!
    Online netwerken laten groeien gaat steeds meer over interessante inhoud creëren. Dat kan je zelf doen, bijvoorbeeld door blogs te schrijven, of door andere content van anderen te verspreiden. Beeld (foto, video’s) wordt meer bekeken dus maak de content visueel!
  3. Besteed aandacht aan je bio
    Als je een strateeg bent (en dat ben je, punt 1) dan moet je ook nadenken over je online ‘merk’. Wat wil je zijn op welk sociaal medium? Is alles hetzelfde? Ik gebruik Twitter en Linkedin zakelijk en Facebook privé. Stem daar je biografie ook op af. Zorg ervoor dat die triggert om je te gaan volgen. Mag ook grappig zijn.
  4. Gebruik de wet van de reciprociteit
    Volg (op Twitter) de mensen die je graag in jouw netwerk zou willen. De kans is groot dat je ze jou terug gaan volgen. Aardig he! Hetzelfde geldt voor Linkedin, ik ben extreem makkelijk in het toevoegen van verzoeken tot connectie. Wellicht leidt het tot iets!
  5. Zoek eens een platform op
    Dit is wel weer super-ninja-stuff. Moet je wel tijd voor hebben. Maar via Linkedin-groepen kom je wel vaak op hele specifieke onderwerpen terecht, en kan je door het gesprek aan te gaan, prima een online connectie maken. Maak jezelf zichtbaar door te reageren!
  6. Businesscards?
    Ja, ik gebruik ze ook nog steeds. Businesscards. Gewoon omdat het leuk is iemand iets van jezelf te geven tijdens een netwerkborrel. Zeker als je een leuk kaartje hebt. Heb je nog iets om over te praten. Maar maak meteen ook even een connectie via Linkedin. Kaartjes komen op een stapel, Linkedin is doorzoekbaar. En je kan meteen even kijken in het netwerk van jouw nieuwe contact. Wellicht wil hij je wel even doorverwijzen!

Van online naar offline netwerken? Beleef de kracht van het netwerk tijdens Sixhandshakes op 7 oktober in Amsterdam!


Jij bent de ster van Sixhandshakes!

Waarom is Six Handshakes anders dan andere events voor ondernemers? Omdat het om jou draait. Jij bent de ster van de show! In het programma is er extreem veel ruimte om te netwerken en connecties te leggen. Niet alleen voor de mensen op het podium maar voor iedereen. Wil je erbij zijn? Meld je dan aan op http://www.sixhandshakes.nl/#aanmelden. Dan zien we elkaar daar.


`

SixHandshakes Videopitch

SixHandshakes Videopitch Wil jij je onderneming ook laten groeien? Iedere mens is met maximaal 6 handdrukken verwijderd van een ander. En daar maken wij graag gebruik van door deze online Six Handshakes videopitch! Benieuwd hoe het werkt?

  • Vertel wie je bent, en wat je bedrijf doet.
  • Vertel wat je doel is om te groeien.
  • Leg uit met wie je een kop koffie wilt drinken.
  • Deel je videopitch via Twitter met #6HS.
  • Je videopitch mag maximaal 30 seconden duren.

Als jij nou ook zo een video ziet, dan vragen wij je: ken JIJ nog iemand die deze pitcher verder zou kunnen helpen? Geef het aan via Twitter en dan zorgen wij we voor de connectie!


Top 8 netwerktips van SixHandshakes

Top 8 netwerktips van SixHandshakes Elkaars netwerk optimaal gebruiken, daar gaat het om bij SixHandshakes. Op 7 oktober houden we in Amsterdam de kickoff van dit nieuwe ondernemersplatform. Ons doel: iedereen die meedoet met tenminste twee waardevolle contacten naar huis laten gaan.

Maar netwerken, dat blijkt voor veel mensen bst lastig te zijn. Daarom: de top 8 netwerktips van SixHandshakes!

Tip 1: Stop met verkopen, ga luisteren
Veel mensen denken dat netwerken hetzelfde is als verkopen. Maar dat is het niet. Netwerken gaat over relaties opbouwen. En een essentieel element daarvan is het oprecht interesse hebben in de ander. Want denk eens na, van die types die je binnen 4 minuten al een product door de strot willen duwen, blijf jij daar graag staan?

Tip 2: Vraag door
Weersta de behoefte om na twee antwoorden van je gesprekspartner meteen weer over jezelf te beginnen. Toon interesse, en blijf niet hangen in de standaard vragen als: “wat doe je?”, maar probeer verder te komen. Vraag naar successen, drijfveren & dilemma’s. Waarom zijn ze dit bedrijf begonnen? Wat vinden ze er leuk aan? En, als de sfeer ernaar is: vraag ook naar hun persoonlijke leven. Dat maakt indruk.

Tip 3: Begin met simpele vragen
Als een muurbloempje blijven staan op een conferentie is het slechtste wat je kunt doen. Sluit je aan bij een groep. Weet: iedereen is gekomen om nieuwe contacten op te doen, dus je stoort niet. Maak je niet te druk om openingsvragen. “Mag ik erbij komen staan?”, “Waarom ben jij naar dit seminar gekomen?”, “Wat vond jij van de eerste spreker?” zijn prima openingsvragen.

Tip 4: Be Likalbe!
Mensen zullen sneller zaken doen met mensen waarbij ze het leuk hebben. Dus zorg ervoor dat ze je aardig vinden! Luister, heb een open houding, houd de conversatie gaande en glimlach! Vaak vergeten, maar non verbale communicatie is erg belangrijk in het bouwen van relaties. Door te glimlachen wordt je ook minder nerveus en je komt warm over. Was het een saai congres? Laat het chagrijn in de zaal achter.

Tip 5: Deel je passie
Als iemand vraagt naar jouw verhaal of bedrijf, zorg ervoor dat je een panklaar antwoord hebt. Geef kort en bondig aan wat je doet. En –dit is het belangrijkste- straal passie uit voor wat je doet. Vertel het verhaal waarom je je bedrijf bent begonnen. Vertel over je successen, mislukkingen en uitdagingen, en zorg dat het een happy ending heeft of een wenkend toekomstperspectief. Mensen onthouden gesprekspartners met passie. Dus gebruik dat!

Tip 6: Deel je doel en elkaars netwerk
Zie je gesprekspartners niet als potentiele klanten, maar als potentiele ambassadeurs. Ik probeer ervoor te zorgen dat de mensen die ik ontmoet, ambassadeurs van mij worden. Door mijn passie en doelen te delen. Zodat als zij anderen spreken, er zoiets gebeurt: ‘zoek je dit-en-dit? Oh, ik heb net Rens de Jong gesproken, misschien moet je die eens mailen, is een passievolle vent’. Kijk dus ook naar het netwerk dat achter de persoon staat, dan alleen naar de persoon alleen. In dat netwerk zit de toegevoegde waarde!

Tip 7: Maak het concreet
Nadat je kennis hebt gemaakt, is het niet erg om wat concreter te worden. Denk aan deze vragen: “Hoe kan ik jou verder helpen?”. Daarna: “Heb je nog ideeën voor mij?” en als laatste “Met wie zou ik nog eens moeten praten volgens jou?” (en zou je me kunnen introduceren?)

Tip 8: Maak vervolgcontact
Als je dit niet doet, is alles voor niets geweest. Maak binnen 48 uur vervolgcontact. Stuur een emailtje. En omdat je zo goed hebt geluisterd, weet je dat Kees bezig is met een nieuwe app, Ben is gek op nieuwe gadgets en Femke zoekt nog goedkope kantoorruimte. Probeer dat mailtje ook ‘nieuwswaardig’ te laten zijn. Dus niet: ‘het was leuk je te ontmoeten, laten we contact houden’ (yeah sure). Maar, ‘je was zo bezig met je app, had je deze nieuwe app al gezien?’ of ‘ik las een artikel over veiligheid op gadgets, wat denk jij ervan?’ of ‘Kijk je weleens op deze website voor nieuwe kantoren?’. Zo laat je zien dat je goed kunt luisteren, en je bouwt aan een echte relatie.

Uitproberen? Meld je dan nu aan voor het nieuwe ondernemersnetwerk van Nederland: SixHandshakes. Kickoff: 7 oktober 2015 Amsterdam


Zet jij ook je netwerk open?

Zit je nog heerlijk op locatie te genieten van je vakantie? Mag ik je heel kort storen en heel even vragen om je aandacht? Six Handshakes wil namelijk Nederland het meest genetwerkte land van de wereld maken! Met een groot netwerk groei je namelijk veel sneller, dus zet jij ook je netwerk open? Six Handshakes is nog op zoek naar startups, ondernemers en entrepreneurs die elkaar verder willen helpen op 7 oktober tijdens Six Handshakes.

Ben jij degene die wij zoeken? Meld je dan aan op http://www.sixhandshakes.nl


Weg met de manager?

Weg met de manager? Het is heel modern om een bedrijf te hebben zonder managers. Die slavendrijvende, traagbesluitende, buzzwordgebruikende types, daar kunnen we best wel zonder. Een van de bekendste bedrijven die het proberen is de online schoenenreus Zappos. Tony Hsieh, loopt niet weg voor een experiment, wil dat zijn bedrijf managerloos wordt. Wel ironisch dat dat van bovenaf moet worden opgelegd. Conclusie van het verhaal: het ontslaan van de managers is het makkelijke gedeelte. En daarna neemt het vergaderen alleen maar toe. Hebben we die types dan toch nodig?


Grijp die creatieve momenten

Grijp die creatieve momenten Als we praten over innovatie, hebben we het vaak over het stimuleren van creatief denken. Maar vaak is het probleem niet het denken, maar het opslaan van die uitbarstingen van goede ideeën. De Harvard Business Review heeft een aardig lijstje tips. Samenvattend: sla alles op in Evernote, gebruik de app IFTTT en (!) deel dat dan eens in de zoveel tijd met je collega’s! Niets kan zo inspirerend zijn als dat!


Waar begint het nou precies?

Waar begint het nou precies? Ik heb goed nieuws: SixHandshakes gaat echt van start!

Ooit begonnen met het volgende idee. Wist je dat iedereen ter wereld met elkaar verbonden is door maximaal 6 handdrukken? Tussen jou en bijvoorbeeld de president van Amerika zitten maximaal zes menselijke schakels. Maar ook tussen de CEO van een multinational en een startup in Nederland zitten ook maar een paar schakels. Kortom: de hele wereld is met elkaar verbonden. Ons businessevenement “SixHandshakes” maakt gebruik van dit principe.

En de timing daarvan is precies goed. De eerste –bescheiden—tekenen van herstel zijn te zien in de Nederlandse economie. Nu is het tijd om te groeien! Six Handshakes helpt bedrijven en ondernemers versneld en op nieuwe manieren groeien. En dat gaan we op 7 oktober laten zien!

Bij Six Handshakes laten we de kracht van een netwerk zien. We laten de kracht van een Netwerk-economie zien. Ben je ondernemer, of ondernemende professional bij een corporate? Wil je je netwerk laten werken voor anderen? Wil je zelf ook in een middag een paar maanden verder komen? Meld je aan voor de kickoff van 7 oktober.

  • We praten graag met jou en inspirerende sprekers over
  • Nieuwe manieren van samenwerken
  • Nieuwe manieren van ondernemen
  • Nieuwe manieren van financieren
  • Nieuwe manieren van innoveren
  • Nieuwe manieren van talent binden.


Ik ben zo blij dat we je op 7 oktober kunnen ontmoeten! En ik mag ook onze eerste launching partner bekend maken: dank ABN AMRO! (mogen er veel volgen ;-)


Waar begint het nou precies?

Netwerken is helder in theorie maar verdraaid lastig in de praktijk. Waar begin je namelijk met praten? Heb je moeite met de openingszin of vind je het überhaupt lastig om te praten? Volgens onderzoek letten mensen de eerste 10 seconden tijdens de kennismaking het meest op je uitstraling. Rens de Jong vertelt in het filmpje hieronder daarom ook dat deze terughoudendheid nergens voor nodig is. Begin dus gewoon met praten en ontdek de kracht van het netwerk tijdens Six Handshakes op 7 oktober! Let’s get to know each other.


Lachwekkende Linkedin-profielen

Natuurlijk gebruiken wij bij SixHandshakes ook veel Linkedin. Een handige manier om connecties te maken en je een stap verder te helpen met je bedrijf. Maar, heb je de profielen weleens goed gelezen? De website sobadsogood.com deed dat wel. En kwam op een paar prachtige pareltjes zelf verheerlijkend proza, zoals “ik ren niet weg van een brand, ik ren erheen” of “I don’t call meeting “meetings” they’re “doings” #Nice. Ze maakten een video van de beste stukjes. Klinkt toch anders als je het hardop uitspreekt. En nu even mijn eigen profiel updaten…


Turboboost een entrepeneur met Six Handshakes

Voor het programma ‘Zaken doen met‘ bij BNR en tijdens de congressen die ik presenteer, spreek ik honderden ondernemers en zakenmensen per jaar. En wat blijkt:

Als je succesvol wil zijn, gaat het er niet alleen om wat je kùnt, maar ook wie je kènt.

Eugene Roorda vertelde mij ooit eens: “Iedereen wil potentieel succesvolle mensen verder helpen. Want dan kunnen ze later tegen anderen zeggen: “Die heb ik -toen ie nog onbekend was- echt goed op weg kunnen helpen”.

Daarom heb ik de afgelopen jaren tijdens evenementen geëxperimenteerd met “live netwerken”. Wat we doen? Heel simpel. Zet op het podium een ondernemer die een draaiend bedrijf heeft, een sterk product en de wilskracht om verder te groeien. En dan? Dan vragen we het publiek om hun gezamenlijke netwerk open te zetten.

Het enige wat het publiek hoeft te doen is de connectie leggen. Even een mailtje aan een bekende in zijn of haar netwerk: “zou jij verder kunnen helpen?” Ik heb dit nu een aantal keer gedaan, bij Wereldveroveraars, bij YesDelft, bij de VNCI en andere opdrachtgevers. En iedere keer ontstaat er een energie in de zaal, die je niet snel ergens anders tegen komt.

Je realiseert je opeens: wij kunnen deze ondernemer in 10 minuten een jaar verder helpen! En dat geeft zo’n boost aan een zaal, dat is ongelofelijk!

Rens de Jong

Daarom ben ik samen met social media- en evenementengoeroes Boom Your Business en StarLive het platform Six Handshakes begonnen. Wij willen een reeks evenementen neerzetten waarbij we dit principe tot hoofddoel verheffen.

Ons doel: het gecombineerde netwerk van ondernemers in de zaal gebruiken om andere ondernemers in 10 minuten, een jaar verder te helpen.

Waarom Six Handshakes? Het was de Amerikaanse wetenschapper Stanley Milgram die in de jaren ‘60 kettingbrieven en pakketjes stuurde van West- naar Oost Amerika. Daarmee probeerde hij zijn theorie te bewijzen dat iedere mens op aarde is met elkaar te verbinden met slechts 6 mensen daartussen. “Only Six Handshakes away”.

Fascinerend toch? Doe jij mee?